Benvinguts
totes i tots!
Ha
arribar l’hora d’acomiadar-se, aquest dimecres finalitzo les meves pràctiques
al Centre Psicopedagògic.
M’agradaria
dedicar aquesta última entrada a fer petit resum del que ha suposat estar
aquests mesos exercint de psicopedagoga al centre.
Recordo
que en la primera entrada del blog vaig dir les ganes que tenia de començar
aquest pràcticum II per viure de primera mà el que és ser una psicopedagoga, i
la veritat és que ara que ja acabo només puc donar les gràcies per aquesta
experiència.
Al
principi de les pràctiques hi va haver una mica de rebombori, per sort vaig
poder assistir unes sessions abans de passar-lo per tal d’adaptar-me a
l’ambient i permetre que els infants comencessin a familiaritzar-se amb la meva
presència a les sessions.
Jo
havia de començar la fase de recollida d’informació sobre els infants que havia
escollit amb dislèxia i havia de saber de quina realitat partia per tal
d’adaptar-me a les seves necessitats i tractar cada cas individualment i únic. Per
tant, vaig decidir passar el test del T.A.L.E.C, una prova que em donaria
informació sobre el seu nivell real de lectoescriptura.
Aquest
test el vaig passar jo, així que vaig haver d’estudiar-me’l a fons per tal
d’aprendre a passar-lo i cal dir que la meva tutora em va ajudar a resoldre
tots els dubtes que m’havien quedat.
Passar-lo
no va ser fàcil, em vaig posar una mica nerviosa, jo crec que els infants se’n
van adonar, es notava que per a mi aquella situació era nova i no la dominava.
El test va fer la seva funció i després de corregir-lo i analitzar-lo vaig
poder extreure conclusions.
Tot
aquest procés es va endarrerir, ja que un dels infants va faltar un dia i a
l’altre li havia sorgit un problema a classe i vam haver de dedicar la sessió
conversant sobre aquests temes. Per tant, la meva fase de recollida
d’informació va allargar-se més del que havia previst.
Tot i
això vaig començar la següent, buscar informació i materials sobre la dislèxia
i les dificultats de lectoescriptura per tal de tenir-ho tot preparat un cop
cordats els aspectes a tractar amb cada infant. Vaig
trobar molt de material i la meva tutora també em va deixar alguns llibres per
tal que pogués veure el que acostumava a fer ella.
Va
arribar la fase en que posava en pràctica el que havia preparat, però encara no
tenia el test fet, que junt amb la documentació del que havien fet fins ara
acotaria els temes a tractar amb ells. Així que la meva tutora i jo vam acordar
que prepararia una sessió amb cada un d’ells seguint les pautes que havien fet
anteriorment i aquella setmana escolliríem els temes a tractar amb cada un
d’ells.
Aquella
primera sessió no va anar gaire bé, des del meu punt de vista els infants els
va costar entendre que el que es feia a partir d’ara era per treballar les
dificultats que tenien en lectoescriptura i no un altre test o un altre examen.
Per
sort, aquella mateixa setmana vam acotar els temes a tractar i ja vaig poder
començar a preparar les sessions tal i com volia. Amb la M treballaríem les
habilitats socials (vocabulari, comprensió de texts, descripció de les emocions
i els sentiments, relacions socials...) i amb l’U comprensió lectora, vocabulari
en català i tècniques d’estudi. També vaig preparar jocs, mots encreuats, sopa
de lletres, sudokus de figures, laberints, etc. Per realitzar al final de cada
sessió.
Les
sessions que he pogut realitzar no han estat moltes, m’hagués agradat poder-ne
fer més i així observar el desenvolupament i els resultats, però s’ha de tenir
en compte que al ser un centre privat psicopedagògic, depèn dels pares
l’assistència dels seus fills. A més, a això s’hi afegeix que els pares a cada
sessió tenen un petit feedback amb la tutora, i
poden proposar temes i aspectes a tractar amb els seus fills segons el
veuen a casa i el que els hi diuen a l’institut i que representen urgents. A
tot això s’hi suma que el temps és limitat i per aprofundir en un tema no n’hi
ha prou amb una hora a la setmana.
Aquests
aspectes han condicionat molt les meves sessions, des d’un inici vaig decidir
no tractar només un sol tema, sinó que preferia mantenir una progressió i
durant cada sessió tractar aspectes diferents però lligats al tema principal
que havíem de tractar amb cadascun d’ells.
Aquesta
experiència m’ha permès observar la dificultat que hi ha a l’hora de treballar
amb els infants des d’una empresa externa al sistema educatiu on l’assistència
no és obligatòria i vulguem o no, els destinataris són clients.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada